FANDOM

Impi2
PiechotaImpi

Piechota Impi - specjalna jednostka Zulusów utworzona przez wodza Czakę w 860 r.n.e. W teorii miała służyć ona do niszczenia wrogiej konnicy, ale jej wszechstronne zdolności bojowe zostały wykorzystane również do atakowania wrogiej piechoty i zdobywania miast. Bardzo szybko piechota Impi stała się trzonem zuluskiej armii.

Historia

W 860 r.n.e wódz Czaka dał grupce Zulusów kije z grotem na końcu oraz tarcze. W ten sposób powstała pierwsza jednostka piechoty Impi, która przez ok. 1000 lat szerzyła postrach w szeregach swoich wrogów. To ona ostatecznie zdobyła Babilon, odpierała ataki Dariusza, wkroczyła triumfalnie do Honolulu.

Kiedy Imperium Zulusów chyliło się ku upadkowi, piechota Impi przestała być powszechnie używana. Zastąpiono ją arkebuzerami, którzy mieli lepsze zdolności bojowe. Większość murzynów, która przez całe pokolenia walczyła włóczniami, nie dawała sobie rady z doświadczonymi strzelcami Dariusza. Ostatnia piechota Impi powstała w 1836 r.n.e., lecz nie miała ona najmniejszych szans w porównaniu z armią perską. W uniwersytecie w Ulundi trwały prace nad gwintowaniem, co ostatecznie doprowadziłoby do całkowitego wykluczenia z użytku tej wspaniałej murzyńskiej jednostki, lecz miasto zdobyto, zanim udało się odkryć nową technologię.

Impi1

Ostatnia piechota Impi poległa w Babilonie razem z wodzem Czaką, kiedy to bohatersko bronili miasta przed Dariuszem. Żaden z nich nie przeżył. Wraz z nimi zaginęły tajniki owej piechoty, przez co nikt nigdy więcej jej już nie odtworzył, a sama jednostka pozostała jedynie w zuluskich legendach.

Uzbrojenie

Piechociarz Impi uzbrojony był w oszczep do rzucania w przeciwnika, maczugę, włócznię zwaną assagajem, którą śmiercionośnie pchał wroga oraz wielką tarczę z krowiej skóry. Bydła było w Imperium Zuluskim bardzo dużo, tak samo jak drewna, toteż nie było najmniejszych problemów z wykonywaniem rynsztunku dla wojowników. Samo uzbrojenie piechoty Impi nie cechowało się wytrzymałością, lecz taktyka rzucania włóczniami przed atakiem nadrabiała straty odniesione podczas walki wręcz. Po wynalezieniu broni palnej i karabinów Gatlinga, zuluska piechota była rozstrzeliwana jak kaczki, a nieulepszanie jej broni doprowadziło do upadku tej formacji.

Ciekawostki historyczne

  • Impi to zuluskie słowo oznaczające oddział uzbrojonych mężczyzn, choć powszechnie używano go w XIX w. do nazywania jednego z pułków zuluskiego imperium.
  • Impi polegały na prędkości i elemencie zaskoczenia, by szybko uzyskać przewagę liczebną i pokonać przeciwnika. 
  • Dzięki tej formacji, Zulusi odnosili wspaniałe zwycięstwa nawet przeciw uzbrojonym w broń palną Europejczykom, choć ich własne straty były duże.
  • Choć Impi od dawna były częścią zuluskiej kultury, wielki wódz tego ludu, Czaka, wprowadził w nich wielkie innowacje, gdy w 1816 r. wstąpił na tron.