FANDOM

Bitwa pod wsią Kryłów - starcie pomiędzy wojskami Chanatu Krymskiego, dowodzonymi przez Andrzeja Bezdusznika (który na polu walki zarządzał także swoimi, dość licznymi siłami) i armią Wojska Zaporoskiego. Zakończyła się zwycięstwem sił sojuszu polsko-krymskiego.

Przed bitwą

Przebieg

W ten piękny, lipcowy poranek, Andrzej po raz kolejny stanął na czele wielkiej armii. Pragnął tylko jednego - kozackiej krwi. Klasyczna już czołowa szarża miała załatwić sprawę. Mimo ogromnej skuteczności tej metody ataku, hetman kazał armii utrzymać pozycję - ruszył sam, niosąc wrogom zagładę. Tylko kilku jego ludzi nie posłuchali rozkazu - szybko zginęli, otoczeni przez strzelców. Półbóg dokonywał istnej rzezi, tak naprawdę będąc jednoosobową armią. Bitwę pod wsią Kryłów uważa się za jedną z najlepszych, jeśli chodzi o indywidualne zabójstwa Andrzeja. Zaledwie kilku husarzy pomogło mu w wymordowaniu około 200 ludzi. Ostatni Kozacy ukryli się w lesie. Tam też udał się Andrzej, jednak podczas walki stała się rzecz straszna - półbóg został strącony z konia. Armia uderzyła raz jeszcze, odnosząc pełne zwycięstwo.