FANDOM

Bitwa pod Uxkhal – bitwa zaistniała 24 sierpnia 1257 roku, pomiędzy siłami Murzyna Janusza i armią króla Harlausa. Czarna Śmierć pokonał pierwszą grupę napastników, zapewniając sobie bezpieczny odwrót oraz ciężko raniąc wrogiego dowódcę.

Przebieg

Król Harlaus posiadał prawie dwukrotną przewagę liczebną, toteż spodziewał się szybkiej i bezproblemowej walki. Na pierwszą linię posłał kawalerię wspomaganą z tyłu przez piechotę. Murzyn Janusz zaatakował piechurów samodzielnie, siejąc strach w ich sercach. Rozbijał ich pojedyncze grupki, jednak jego głównym celem był król Harlaus, który, widząc potęgę Janusza, uciekł z pola bitwy, zostawiając na nim swych ludzi. Chwilę później wrócił jednak, trapiony wyrzutami sumienia. Janusz wydał swemu wojsku rozkaz ataku. Armia lojalnie zaatakowała Swadian.

W międzyczasie Harlaus toczył walkę z jednym z ludzi Czarnej Śmierci. Janusz zaszarżował w jego kierunku i wbił mu włócznię w plecy, bardzo poważnie go raniąc. Potwierdził w ten sposób stare przysłowie mówiące, iż Czarna Śmierć przychodzi nawet po królów.

Walka toczyła się między dwoma wzgórzami, gdzie konnica Janusza niszczyła wrogą piechotę, a sam murzyn w pojedynkę gromił wrogów. Po rozbiciu jego oddziałów stanął sam przeciwko kilku konnym wojownikom. Wykonał brawurową akcję, zabijając ich wszystkich. W ten sposób bitwa została zakończona sukcesem.