FANDOM

Asyria

Mapa przedstawiająca Asyrię podczas wojny z Zulusami. Miasta od lewej: Kar-Tukulti-Ninurta, Kalhu, Niniwa, Aszur.

Asyria – państwo położone w Czarnoziemach, założone przez Aszurbanipala w 4000 r. p.n.e. poprzez budowę miasta Aszur – późniejszej stolicy. Najbliższymi sąsiadami byli Zulusi i Babilończycy oraz kilka państw-miast. Istniało przez 3875 lat, aż do upadku ostatniego miasta (Kalhu) i tragicznej śmierci Aszurbanipala w 125 r. p.n.e. Królestwo położone było na terenie rzeki Asyria (nazwanej tak od właśnie tego ludu), poza założoną przez panią Basię Kar-Tukulti-Ninurtą na znacznie oddalonych równinach.

Historia

O historii Asyrii wiemy niewiele, gdyż wódz Czaka rozkazał spalić wszystkie dokumenty i pisma napisane przez Asyryjczyków oraz całkowicie usunąć wiedzę o królestwie z pamięci ludzkości i murzyńskości.

Asyryjczycy byli dosyć wykształconym ludem, głównie za sprawą wielkiej biblioteki królewskiej w Aszur. Rozwijali się prężnie, poprzez budowę nowych miast. W stosunku do innych cywilizacji zachowywali się przyjaźnie i pokojowo. Królestwo zaczęło podupadać, kiedy to Aszurbanipal przestał się nim zajmować i ciągle przesiadywał w swojej bibliotece. Władzę przejęła pewna kobieta – pani Basia. Pałała ona żądzą zemsty na królu, z nieznanego jeszcze wtedy powodu. Doprowadziła ona królestwo do wojny z wojowniczymi Zulusami, którzy zdobyli wszystkie miasta Asyryjczyków – dwa spalili, a dwa przyłączyli do swojego imperium. W 250 r. p.n.e. status stolicy Asyrii został nadany ostatniemu ostałemu się miastu – Kalhu. Niestety, niedługo potem, w 125 r. p.n.e., Zulusi zdobyli i ten przyczółek Asyryjczyków, zabili Aszurbanipala i doszczętnie spalili miejscowość. Mieszkańcy zostali albo zamordowani, albo dostali się w niewolę. Zaledwie garstce Asyryjczyków udało się uciec z Kalhu, zanim dotarli do niego Zulusi. Odpłynęli oni na łodziach na pełne morze i nikt nie wie, gdzie dopłynęli.

Miasta

  • Aszur (przejęte przez Zulusów)
  • Kar-Tukulti-Ninurta (przejęte przez Zulusów)
  • Niniwa (spalone przez Zulusów)
  • Kalhu (spalone przez Zulusów)

Ciekawostki

  • Większość informacji o Asyrii pochodzi z notatek i zapisków samego Aszurbanipala, który prowadził coś w rodzaju dziennika. Znaleziony on został na targu w Shariz, gdzie został przywieziony przez uciekiniera z Imperium Zulusów. Notatki Aszurbanipala były w jego rodzinie od pokoleń, a pochodziły od praprapradziadka, który ukradł je z biblioteki w Kalhu, kiedy ta była plądrowana.
  • Do czasu odkrycia dziennika Aszurbanipala, wszelkie informacje o Asyrii podchodziły od Zulusów i Persów, którzy mieli Asyryjczyków za dziwnych barbarzyńców, którzy skaczą po drzewach.