FANDOM

Lunda - naród, którym Kolega Ignacy próbował udowodnić, że murzyn-żyd też jest może być człowiekiem. Próba jednak się nie powiodła, państwo upadło, w wyniku czego nie dołączyło do Żydowskiego Imperium, a murzyni-żydzi pozostali podludźmi.

Historia

Lunda Początek

Lunda w 1444 roku

Wojna Kongo

W sierpniu 1445 roku Kongo wypowiedziało wojnę Yace, która wezwała do walki swych sojuszników - Kasenje i Kikondje. Kongo zaś poprosiło o wsparcie naród kontrolowany przez Kolegę Ignacego, obiecując, że za wsparcie Lunda otrzyma połowę zaatakowanego kraju. Wojna toczyła się po myśli, aż do sierpnia 1446, kiedy to padła stolica Yaki. Władca Lundy postanowił nie oddawać stolicy i jednocześnie prowincji, o którą walczyło Kongo, pod okupację sojusznika. Doszło przez to do drobnych spięć, w wyniku których w październiku 1446 Yace udało się podpisać traktat pokojowy z Kongo bez utraty prowincji.

Wojna o Kalundwę

W maju 1447 roku władca Lundy postanowił poszerzyć granice swojego państwa poprzez wypowiedzenie wojny Kalundwie o prowincję Kalundwe. Do wojny wezwano Kongo, zaś przeciwnik wezwał Kazembę i Kasanję. Do czerwca 1448 z wojny zostało wyeliminowane Kasanje, w zamian za prowincję Shinje i upokorzenie. Wojna została zakończona w lutym 1449 roku. Kalundwe zgodziło się w pokoju na utratę stolicy i zhańbienie.

Druga wojna z Yaką

W styczniu 1455 roku Lunda, tym razem z własnej woli, rozpoczęła wojnę z Yaką. Wezwała do tej wojny Lubę. Po przeciwnej stronie stanęli zaś sojusznicy Yaki - Kikondja i Kasanje. Tym razem, zdradzieckie Kongo, które uprzednio zerwało sojusz, nie przeszkodziło w podboju Yaki, lecz w podboju Kasanji poprzez oddzielenie granic obu narodów. Postanowiono w traktacie pokojowym z Kasanji o wasalizacji tego kraju, co zaowocowało wojną z Chokwe. Problem pojawił się także przy ustalaniu warunków pokojowych z Kikondją - tym razem Luba nie chciała oddać pod okupacji Upemby. Ostatecznie Lunda dostała Kanongeshe i upokorzyła dotychczasowego rywala. W maju 1458 roku wojna zakończyła się odebraniem Yace wszystkich jej dotychczasowych terytoriów.

Wojna z Chokwe

W kwietniu 1456 roku Lunda zwasalizowała Kasanji. Efektem tej decyzji była krótka wojna z dotychczasowym sojusznikiem - Chokwe, które postanowiło zaatakować Kasanji, gdy te było jeszcze państwem suwerennym. Wojna zakończyła się całkowitą aneksją terenów Chokwe po upływie zaledwie roku - w kwietniu 1457 roku.

Wojna z Kazembę

W czerwcu 1460 roku władca Lundy postanowił wchłonąć dwa mniejsze, przygraniczne państwa. Planował sam zaatakować Kazembę, którą miały wesprzeć Kikondja i Buha. Zgodnie z jego sprytnym planem, miała to być szybka i przyjemna wojna. Sytuacja skomplikowała się po przegraniu pierwszej bitwy, w wyniku której lundyjskie armie straciły mnóstwo żołnierzy. Gdy władca Kongo dowiedział się o klęsce armii dawnego sojusznika, postanowił wykorzystać sytuację i wbić nóż w plecy sąsiadowi, co jeszcze bardziej utrudniło sprawę. Data zakończenia wojny i warunki na jakich został podpisany pokój obecnie są nieznane.

Wojna z Kongo

Wojna rozpoczęła się w grudniu 1460 roku. Władca Kongo postanowił wykorzystać chwilową słabość Lundy i zaatakować ją razem z Kubą. Kraj byłby skazany na pewną porażkę, gdyby nie dołączenie Luby, wiernego sojusznika. Na początku nie było kolorowo - pierwszy okres wojny był naznaczony licznymi klęskami. Sytuacja zaczęła się powoli poprawiać po roku od rozpoczęcia działań wojennych - w grudniu 1461, gdy Luba przystąpiła do oblężenia stolicy Kuby. Następnie została wykluczona z wojny w lipcu 1462 w zamian za otrzymanie dwóch prowincji. Mieszkańcy Lundy zaczęli już nawet powoli wierzyć w szanse zwycięstwa wojny, gdy nagle armia Kongo najpierw rozbiła, a następnie obróciła w pył armie swoich wrogów. Tej sytuacji nie mógł wyratować nawet sojusznik, Luba. Wojna najprawdopodobniej zakończyła się zwycięstwem napastnika, nie zachowały się żadne zapiski na temat daty zawarcia pokoju oraz jego postanowień.

Władcy

Władca Punkty administracyjne Punkty dyplomatyczne Punkty militarne
Mulopwe Mabla Mwaantaangaand 2 2 2
Yaav 4 5 3

Generałowie

Generał Siła ognia Szok Manewr Obleganie
Muteba Imbangala 0 1 1 0
Mabla Mwaantaangaand 0 2 1 0